چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم
سرخط خبرها

تولید کار برای انتخابات کار دشواری بود | گفت‌وگو با حسین امانی، کارگردان سریال «قصه‌های صندوق»

  • کد خبر: ۲۱۴۴۵۸
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
تولید کار برای انتخابات کار دشواری بود | گفت‌وگو با حسین امانی، کارگردان سریال «قصه‌های صندوق»
مینی‌سریال پنج قسمتی «قصه‌های صندوق» به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر کریمی و کارگردانی حسین امانی با موضوع انتخابات از ۵ اسفند روی آنتن شبکه دو سیما رفته است.

به گزارش شهرآرانیوز، این سریال اپیزودیک هر قسمت آن داستان جداگانه‌ای دارد، اما محور اصلی آن انتخابات است. به همین بهانه با «حسین امانی» کارگردان این سریال گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم.

تولید کار برای انتخابات کار دشواری بود | گفت و گو با حسین امانی کارگردان «قصه های صندوق»

انگیزه‌تان از ساخت این مجموعه چه بود؟

از آن جایی که به یاد دارم و به گفته مدیران سیما، تاکنون اثر انتخاباتی با محوریت فرایند رای‌گیری در تلویزیون تولید نشده است. گرچه بوده آثاری درباره کاندیدها تولید شده که نمونه خوبش سریال «چک برگشتی» سیروس مقدم بود اما جای سریالی را با موضوع رای دادن خالی می‌دیدم. می‌خواستم دقیقا به روز رای‌گیری و حواشی و اتفاقاتی که پای صندوق رای می‌افتد، بپردازیم که کار خیلی سختی بود. شاید برخی از جاها شعاری هم کار کردیم چون موضوع خاصی است. در واقع این بزرگ‌‌ترین انگیزه ما بود.

برای انتخاب بازیگران چه ملاک‌هایی داشتید؟

از آنجا که از ابتدا نگاهمان به کار طنز بود، بار اصلی را بر روی دوش بازیگر انداختیم. برای همین از روز اول تمام تلاشمان را کردیم که بازیگران طنز و قابلی را انتخاب کنیم تا از عهده نقش‌ها بر‌آیند و چیزی به نقش‌ها اضافه کنند. شاید ضعف‌هایی هم در فیلمنامه و کاراکترهای آن بود که بازیگران با توانایی‌شان آن ضعف‌ها را پوشاندند. گرچه موضوع سریال به ویژه از بابت حواشی که چند سال اخیر بوده سبب می‌شد بازیگران کمتر به سمتش بروند و این کار ما را در انتخاب بازیگران سخت می‌کرد اما بازیگرانی که حضور داشتند همه به نوعی به‌خاطر وفاداری به کشور و عِرق ملی در این سریال حضور یافتند. آن‌ها نکاتی هم داشتند مثلا درباره اینکه کار شعاری شده و ممکن است مخاطب‌پسند نباشد با این حال همگی تلاش خود را کردیم.

تولید کار برای انتخابات کار دشواری بود | گفت و گو با حسین امانی کارگردان «قصه های صندوق»

سریال «قصه‌های صندوق» چقدر می‌تواند در تشویق مردم به حضور در انتخابات کمک کند؟

از یک سریال پنج قسمتی نمی‌توان انتظار افزایش مشارکت در انتخابات را داشت چون به نظر کار کاریکاتوری می‌شود اگر بخواهیم با چنین دیدگاهی مخاطب را ترغیب به افزایش مشارکت کنیم. ما فقط خواستیم یادآوری کنیم. ما انتخاب‌های مفصلی در کشور داشتیم با درصد مشارکت‌های بالا و حواشی مختلف. بالاخره هر خانواده‌ای خاطره‌ای از روزهایی که رای داده است دارد. چه یک بار و چه چند بار رای داده باشد و بالاخره یک روزی بوده که اتفاق خاصی در زندگی‌اش افتاده است. ما فقط خواستیم در قالب اثری طنز آن حس‌ها را در چند قسمت یادآوری کنیم که چه اتفاق‌هایی آن روز برای یک نفر افتاده است. بیشتر خواستیم لحظاتی را یادآوری کنیم که احتمالا یک نفر به خاطر آن خاطره خوش در انتخابات شرکت کرده و فکر می‌کنم این خاطره خوش را نمی‌شود جدا از دوست داشتن ایران و ملی‌گرایی و عشق به وطن دانست؛ یعنی آن لحظاتی که یک نفر احساس کرده یک حرکتی انجام داده تا بتواند در سرنوشت خود و کشورش تاثیر گذارباشد با نیت اینکه اتفاق‌های خوبی برای خود و کشورش بیفتد. از این بابت احتمالا حس خوبی برای آن فرد داشته و این برای ما مهم بود که آن حس و خاطره و آن روز را بتوانیم برایش یادآوری کنیم‌.

تولید کار برای انتخابات کار دشواری بود | گفت و گو با حسین امانی کارگردان «قصه های صندوق»

فکر می‌کنید این‌گونه تولیدات تا چه اندازه ضرورت دارد و چه اثری بر تولید برنامه‌ها و سریال‌ها و فیلم‌ها خواهد داشت؟

ما خیلی اتفاق‌های دیگری در تاریخ ۴۵ ساله پس از انقلاب داریم. روز‌های حساس و سرنوشت‌ساز کم نداشتیم و این خیلی جالب نیست که تا به حال درباره‌شان یک کار جدی انجام نشده است مثلا همین سریالی که ما ساختیم ضعف‌های زیادی دارد، اما امیدوارم به همین مینی‌سریال و پخش آن در ایام انتخابات بسنده نشود. به نظرم می‌شود حتی آثاری در ژانر‌های سیاسی داشت و با توجه به روز‌های ملی کشورمان فیلم و سریال تولید کنیم مثل دفاع مقدس که آن‌قدر کار درباره‌اش ساخته شده که اکنون تبدیل به یک ژانر مختص به کشورمان شده است و در نهایت بتوانیم با زبان هنری و یک بیان مخاطب‌پسند از روز‌های حساس و افتخارآفرین یا حتی چالش‌برانگیز برای مخاطب صحبت کنیم و فیلم بسازیم. این‌ها می‌تواند برای آینده تاثیرگذار باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->